Den fria lansen.

Nu var det ett tag sedan jag skrev ett inlägg. Men frukta ej.

Ju mer det finns att tänka på och ju mer inspiration, desto svårare är det att kanalisera ner i bloggen. Med andra ord är denna period, tvärtemot vad den kan verka, väldigt intensiv i sin utveckling.

För varje dag som går så slår jag mig mer och mer fri från det virtuella fängelset som är jobb, räkningar, rutinbaserade sociala umgängesmönster, normbaserade värderingar och allt annat som hämmar en människas utveckling.
Konkret innebär det att jag gör mig av med mer och mer materiella ting och slutar att införskaffa nya. Jag minskar min egen konsumtion av el, mat, fordonsbränsle osv. Jag klargör tydligare och tydligare för folk i min omgivning att jag inte är att räkna med vid exempelvis en "planerad bjudning", samtidigt som jag väger upp det genom att vara väldigt spontan även i positiva avseenden.

Vad gäller mina värderingar om livet, samhället, människan, kärleken och de metafysiska frågorna så låter jag mig mindre och mindre påverkas av normen, vad mina vänner tycker, vad mina föräldrar tycker, vad mina förebilder tycker. Jag ser mindre och mindre på historian för att få facit, då historian aldrig är ett facit, bara en indikation om man är klarsynt nog för att tolka den.

Varför vill jag inte ha någon trygghet?
Det är som att svinga ett basebollträ mot en boll. Så länge man ha trygghet i sitt liv så håller man basebollträet rakt framför sig och när bollen kommer har man ingen slagkraft. Om man är ute efter att slå långa bollar så måste man lära sig att dra träet bakåt, alltså avskaffa sig sin trygghet, för att få maximal slagkraft när bollen väl kommer. Problem leder till problemlösning, harmoni leder inte till någonting. Detta kommer jag tillbaka till i ett mer generellt inlägg.


Vad leder då detta till?
Minns ni inlägget om skogen som symboliserade förståndet?

Nu vill jag ta en rejäl exkursion ut i skogen och lysa upp så mycket jag bara kan. Jag vill vara helt oberoende av bostad, skatter och abonnemang av olika slag. Ja, jag vill även vara ekonomisk oberoende (nej, menar du det?!).
Dock inte ha så mycket pengar att jag inte behöver tänka på mina utgifter, utan ha så lite utgifter att jag inte behöver tänka på någon inkomst.
Sedan vill jag ta mina ca 8 ägodelar (som en buddhist) och åka runt till olika destinationer i världen som för stunden lockar.

Bloggen är en av de få saker som jag inte vill lämna bakom mig, då jag vill kunna rapportera mina upplevelser via den, lite som en frilansjournalist.
Kanske kan jag få den lilla inkomst jag behöver från bloggen?

I slutändan vill jag nå en grupp individer som kämpar för en bättre värld och skänka dem alla mina erfarenheter och visdomar, ge dem min del av kartan på den mörka skogen.

Det skall grubblas vidare på hur, när och var min resa skall påbörjas, och uppdateringarna kommer läggas ut i bloggen.

2 kommentarer:

Måns sa...

Vart ska du? Goa?

"Så länge man ha trygghet i sitt liv så håller man basebollträet rakt framför sig och när bollen kommer har man ingen slagkraft."

Att bunta i trygghet

Mike. sa...

Jag vet inte än, varför just goa, ska du dit?

Skicka en kommentar