Optik och upplysning

En enögd person kan inte se i tre dimensioner. Precis som en kamera så kan den bara betrakta ett objekt ur ett perspektiv och får därmed en tvådimensionell bild av objektet.
För att kunna se djupet av objektet krävs minst två perspektiv från olika betraktningsställen. Precis som våra ögon, utplacerade på två ställen i ansiktet.

Min historia i förra inlägget visar tydligt hur jag har varit i brist av politiskt perspektiv större delen av mitt politiskt aktiva liv.
Efter att jag lärt mig den läxan kunde jag aldrig förmå mig själv att någonsin rösta på ett parti igen, och det står jag stolt för än idag.

Politiska åsikter går från generation till generation och i de flesta fall är de baserade på individernas egna ekonomiska och demografiska position i samhället.
Anledningen till att det verkar absurt är att politik, för mig, ska vara för kollektivets bästa, utan att låta som en kommunist.
Och anledningen till att det bör vara för kollektivets bästa är för att det i längden gynnar individen, oavsett demografi.
Jag kommer att återkomma om det påståendet i ett senare inlägg.

För att återgå till sakfrågan, perspektiv.
För att generellt skaffa sig andra perspektiv behövs erfarenheter och förmågan att ta till sig viktig information från dem.
Mitt bästa sätt att visualisera detta är att dra en liknelse med en skog.

Tänk dig att ditt förstånd är en helt mörk skog. Du själv går runt med en ficklampa i skogen och din uppgift är att kartlägga den på bästa möjliga sätt. Med andra ord så är din uppgift att förstå så mycket som möjligt om världen och din egen existens.
Det område som ficklampan lyser upp framför dig är den situation som du upplever just nu.
För att kartlägga skogen behöver du lysa upp så mycket som möjligt.
Varje område i skogen som du hamnar i har du också möjlighet att lysa upp med en stationär lampa, som kommer att vara kvar och lysa även när du gått vidare.
Förmågan att koppla lampor, "elektriker-skills", motsvarar din intelligens. Det är nämligen långt ifrån alltid som man de facto placerar ut en stationär lampa i ett område eftersom det kräver viss färdighet.
Alltså, för att få en så upplyst skog som möjligt så krävs det två parametrar, att vara bra på att koppla lampor och att gå runt i skogen mycket.
Detta motsvarar att erfara mycket och att ha intelligensen för att förstå det man upplever.
Intelligensen går i viss mån att påverka men är ändå relativt oföränderlig. Däremot är erfarenheter något som du själv kan styra.

Erfarenheter behöver sedan inte vara att resa till Tibet och leva som buddhist i femton år, utan kan vara ett simpelt spel som spelas på internet. (Kan ni fatta att varken "internet" eller "blogg" finns med i ordlistan på denna sajten?!)

Sedan vill jag definiera kartläggningen av skogen som visdom.
Ju bättre upplyst skog, desto visare. Detta passar alldeles utmärkt med den symboliska termen "upplysning".
Det är alltså så man skaffar sig perspektiv och därmed kan börja se djupet av saker och ting.

Jag vill avsluta detta inlägget med att förklara att allt i universum hänger ihop på de mest självklara samt imponerade sätten. Mina framtida inlägg kommer att referera till tidigare inlägg, just för att poängtera helheten i hur allt fungerar.

Jag tackar för uppmärksamheten och hoppas på ett återläsande!

1 kommentarer:

Mogens sa...

"Jag vill avsluta detta inlägget med att förklara att allt i universum hänger ihop på de mest självklara samt imponerade sätten. Mina framtida inlägg kommer att referera till tidigare inlägg, just för att poängtera helheten i hur allt fungerar."
Lite Arrested Development varning!

Skicka en kommentar