Kommunikation kontra konflikt.

Språket är ett sätt för människor att kommunicera. Ingen nyhet där.
Men språk är väldigt flexibelt och har olika betydelser beroende på den som sänder ut det och den som mottager det.

Varje person har ett sätt att tolka verkligheten runt omkring sig och konkretisera det i ord, men verkligheten kan se väldigt varierande ut från person till person, därmed också de ord som väljs för att beskriva den. Det rör sig ofta om skillnader i perspektiv.
Missuppfattningar sker med andra ord konstant mellan människor som pratar med varandra, vissa mer betydande än andra.
När en missuppfattning blir betydande nog för båda parter uppstår en konflikt.

Exempeldags!
Olof och Fredrik diskuterar film. Olof säger att The Matrix är den tveklöst bästa filmen, medan Fredrik anser att Napoleon Dynamite är den bästa. En småskalig konflikt uppstår.

Men bakgrundshistorian till de bådas ställningstagande ser ut som följande:

Olof, som själv arbetar med film, anser att The Matrix har en oklanderligt bra story som till och med hade kunnat vara sann i verkligheten och att skaparen av filmen har skildrat det väl, bra musikval och goda skådespelarinsatser.

Fredrik, som älskar film i rent underhållande syfte, minns när han såg Napoleon Dynamite med sina vänner en perfekt lördag kväll, bakfull och väldigt mottaglig för komiska situationer. Den självklara reaktionen vid filmens slut var att utnämna den till bästa film någonsin.

Hade Olof förklarat för Fredrik, med ackurata definitioner, varför han anser att The Matrix rent kvalitativt lyckats på alla plan så hade Fredrik säkerligen hållt med. Hade sedan Fredrik, med väl valda ord, beskrivit vilken underbar afton han tillbringat med sina vänner när han såg Napoleon Dynamite och vilket gott intryck filmen gjort, så hade Olof troligtvis inte haft så mycket att säga emot.

Konflikten hade alltså neutraliserats om pågarna hade kommunicerat bättre. För vad innebär egentligen "bästa filmen"? Det är bara två ord som tillsammans bildar ett falskt budskap som inte innehåller någon faktisk information.
Olofs definition, istället för "bästa film", bör alltså vara "mest kvalitativ på flest plan, baserat på de professionella kunskaper Olof skaffat sig i sitt yrke som filmarbetare", och Fredriks bör vara "mest underhållande film med högst upplevelsevärde, inräknat kvällens övriga positiva element".

Det är alltså extremt viktigt när man pratar att vara väldigt tydlig i vilken information man vill sända ut och vilka definitioner man vill använda.
Det går dock aldrig att kommunicera på ett perfekt sätt så länge man använder sig av språk då även definitioner är uppbyggda av ord, men det går att påverka i stora proportioner.

En perfekt kommunikation skulle baseras på matematiska definitioner, med andra ord endast relevant information rakt igenom. 1+1 kommer alltid vara lika med 2, ni behöver inte lita på mig, räkna ut det själv.
Naturligtvis är det i dagens tillstånd orimligt att kommunicera vardagligt via matematik, men det är en bra referenspunkt att ta hänsyn till. Man pallar ju inte skriva en ekvation till bagaren för att kunna köpa en croissant till frukost, till exempel.

Tyvärr finns det fler problem med språket än oavsiktliga missuppfattningar. I och med det stora utrymmet för tolkning av språk finns också ett stort spelrum för människor som har intentionen att sända ut falska budskap utan information.
Exempel på yrkesgrupper som gör så är jurister, försäljare, religiösa ledare och ja, politiker. Detta är bara några få exempel...

Språket är alltså inte bara en risk för missuppfattningar, utan ett verktyg för folk som ljuger dig rakt upp i ansiktet men får det att låta helt ok i dina öron.

Var uppmärksam, ifrågasätt och sök efter så noggranna definitioner som möjligt när ni kommunicerar, så kan en stor del av världens konflikter uteslutas.
Färre brottslingar skulle vara på fri fot, färre produkter som inte behövs skulle köpas av konsumenter, färre människor skulle ge upp sina liv för sin tro på gud och ja, färre väljare skulle rösta utan att veta på vad.

Avslutningsvis, för att själv försöka leva upp till vad jag skrivit i inlägget, så vill jag säga att jag kan ha varit otydlig eller gjort bristfälliga förklaringar, och om så är fallet så är ni välkomna att be mig specificera mitt budskap och min information, jag ska göra mitt bästa.

3 kommentarer:

himmelman sa...

Åh. Jag heter Olof Fredrik, du är för söt!

Uggla sa...

Du motsäger min och Pontas tes om dig som populärmetafysiker, alltså ungefär metafysikens Fredrik Lindström. Dina tankar drar väl lite åt det positivistiska hållet, eller har jag fel? Vänligen specificera ditt budskap och din information.
I robot!

Mike. sa...

@ Himmelman: Hehe, jag också!

@ Uggla: Du tvingade mig kolla upp den exakta definitionen av positivism. Det verkar stämma rätt bra överens, fast skulle nästan peka lite åt "logisk positivism/logisk empirism", som är nästan samma sak med lite metafysik som krydda.
Jag vill ju heller aldrig binda mig till en filosofisk tro, då det vore en paradox gentemot min filosofiska tro.

Skicka en kommentar