Det handlar om att ge...bara att ge.

En god/ond cirkel, god/ond spiral.
Jag har valt att kalla denna princip för den logiska cirkeln för enkelhetens skull.
Den logiska cirkeln återfinns i många situationer i livet, framför allt när vi inte tänker på det.

Principen är att konsekvensen av exempelvis en handling samtidigt är en förutsättning för ytterligare en handling i samma riktning. Därför görs handling efter handling i samma riktning, som en cirkel.

Ett simpelt exempel:

Lägger man sig sent en kväll så vill man gärna sova sent morgonen därpå. Sedan är man så utvilad kommande kväll så man somnar sent återigen, och mönstret upprepar sig.


Att vara medveten om dessa mönster och att kunna kontrollera dem kan hjälpa enormt mycket i en persons liv och i större sammanhang som exempelvis samhällsfrågor.
Som nämnt i tidigare inlägg så är bl.a. språket och olika perspektiv potentiella anledningar till konflikter, men det krävs ytterligare en obligatorisk parameter, motiv. Vad är det parterna i en konflikt är ute efter?

A) Tänk dig att du och en vän ska äta pizza. Du är sugen på att prova din väns pizza och du ber honom därför om en slice. Den logiska cirkeln får din väns motiv att bli att få någonting tillbaka, eftersom han upplever att han förlorat pizza. Han kommer därför att antingen ta för sig av din eller bara be dig om en slice. 
En logisk cirkel har alltså uppstått och båda era motiv är nu negativa och handlar om att förlora så lite pizza som möjligt varpå stämningen och er relation blir liiiite sämre.


B) Tänk nu samma situation fast du är medveten om den logiska cirkelns närvaro och även vad ditt egentliga motiv är. Anledningen till att du sitter med din vän och äter pizza är ju för att stärka och fira vänskapen och njuta av livet. En slice är därför egentligen obetydande i situationen.
Så om du istället hade erbjudit din vän en slice av din pizza, så hade din vän uppskattat gesten och velat bjuda tillbaka. Återigen den logiska cirkelns verkan.
Det hade slutat med att ni hade ätit ungefär lika mycket pizza som situation A, med skillnaden att stämningen hade varit snäppet bättre och relationen hade stärkts en aning, vilket är det egentliga motivet.


Resultaten är alltså raka motsatsen till varandra, cirkeln går åt motsatt håll.


Genom att styra cirkelns riktning kan man alltså förändra mycket, och det kostar ingenting extra.
En galen tanke slog mig: tänk om alla människor kunde vara medvetna om detta fenomen och hjälpas åt att driva cirkeln åt det positiva hållet som alla tjänar på... haha, ja tänk om...




Jag vill berätta om en erfarenhet där detta fenomen var väldigt tydligt, men konstigt nog, inte särskilt uppmärksammat. 
Jag arbetade på Trygg Hansas kundservice för några år sedan. I arbetsuppgiften ingick även att försöka sälja försäkringar som avslut på samtalet där jag servat kunden. Man kan säga att mitt jobb egentligen var försäljare.
I vårt team fanns olika typer av försäljare och det var intressant att observera vilka tekniker som fungerade.
Min teknik var att inte ha någon teknik, utan att vara helt ärlig mot kunden även om det innebar att ibland gå miste om en försäljning.
Det fanns då de klassiska säljarna som hade mundiarré och använde "tricks" som att ofta säga kundens förnamn för att låta mer personlig. Mycket snack, överdrifter, påtryckande attityd, sanningsförvräningar osv osv.
Läs och häpna, det gick mycket sämre för dessa säljare än t.ex. för mig. Jag upptäckte snabbt att mitt ärliga sätt och min hjälpsamma attityd gjorde att så fort jag gav kunden en rekommendation på någon försäkring, så gjorde de som jag sa och jag fick mycket sålt. De uppskattade och litade på mig.
De försäljarna som körde det gamla klassiska säljsnacket betraktades av kunden som en lögnare, så även när säljaren hade en genuin rekommendation så ville kunden inte köpa det.
Den logiska cirkeln passar alltså även i resonemanget; ärlighet vara längst. Ärlighet är ju egentligen att ge korrekt information, och korrekt information är alltid något positivt. Därför leder det i slutändan till ett bättre resultat.


Så vad gör man när en cirkel tagit fel riktning, t.ex. om min vän tar en slice från min pizza?
Då ändrar man riktning på cirkeln genom att agera mot riktningen, vilket kan kännas fel. Man ska alltså erbjuda sin vän ytterligare en slice, även om han redan tagit en.

Att vara ärlig när man kortsiktigt tjänar på att ljuga, att vara generös mot någon som är snål och att vilja väl mot någon som vill dig ont är tre sätt att vända en ond cirkels riktning på och göra den god.
Ärlighet, generositet och välvilja gynnar alltid dina medmänniskor och dig själv, om man styr cirkeln åt rätt håll.

Sammanfattningsvis, det handlar inte om att ge och ta. Det handlar bara om att ge, det vinner alla på.

4 kommentarer:

Carrie sa...

Hej mr. Deeptalk! Det är din kära vän Carrie som talar. Nu när även du skaffat blogg är det kanske dags för en bloggkväll? ;) haha. Puss på dig min gayfriend. / YouKnowWho! :D

Mike. sa...

Jag är fortfarande inte gay men jag tackar för komplimangen ändå.
Bloggkväll, jippiii! Bara oss tjejer emellan!!

Den yngre Allirol sa...

Jag sitter och beundrar en sida hos min bror jag inte visste fanns. Du är en djup, intelligent och rationell skribent. Detta inlägget får guldmedaljen.

Mike. sa...

Tack för det, brorsan.

Skicka en kommentar