Världens största missuppfattningar. Del 1.

Jag tänkte ta upp ett par stora frågor som de flesta människor hanterar i sin vardag och som lätt missuppfattas.

Det första är jakten på lycka. För det första, vad är lycka?
Det finns många olika teorier och forskningar inom området, men då jag anser att det är ett väldigt individuellt fenomen så lämnar jag definitionen till personen i fråga.
Problemet är att människor inte tar sig tid eller mod nog att definiera sin egen lycka. Det blir ofta enligt följande mönster:

Motiv: Att bli lycklig.
Definition: Att kunna göra vad som helst.
För det behöver jag pengar och för att tjäna pengar krävs att jag skaffar ett jobb med hög lön som t.ex. ett akademiskt yrke eller en chefsposition.
Och det var det.

Redan motivet är en dold missuppfattning. Motivet bör inte vara att "bli lycklig", utan att "vara lycklig". Det måste finnas en balans mellan att tänka på nuet och att tänka på framtiden. När nuets lycka blir drabbat av framtidens hypotetiska lycka så är balansen fel.
Sedan definitionen. Eftersom motivet nu är ändrat till att "vara lycklig" så handlar det inte längre om att kunna göra vad som helst. Nu handlar det om att kunna göra det du vill just nu. Och framtiden då? Den kommer uppenbarligen, och när den kommit fram så är den det nya nuet. Den logiska cirkeln gör att om du gör det du vill nu, så finns det större chanser att kunna göra det du vill sen också. Alltså, tänk på framtiden genom att tänka på nuet.
Vad behöver jag då för att kunna uppfylla min definition av lycka?
Inte pengar. Pengar är en omvandlingsfas från något av värde till något annat av värde. Du behöver alltså aldrig pengar i slutändan, bara tingen som är av värde för dig.
Ofta går de tingen att nå utan pengar som t.ex. känslan att betyda något för andra människor, känslan att vara fri, känslan av ömsesidig kärlek, känslan av trygghet och känslan av starka upplevelser. Jag tror innerligt att dessa ting täcker stora delar av en människas lycka men som sagt, det är upp till var och en att bestämma.

Oavsett så är jakten på pengarna i sig missriktad. Det kostar mer lycka än det smakar. För att tjäna pengar riskerar man att sysselsätta sig med något som man egentligen inte önskar för resten av sitt yrkesmässiga liv. Vi snackar alltså brist på lycka ca åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, från ca 20-65 års ålder. Det innebär med en snabb uträkning att ca 17 % av den totala tiden i ens liv är jobb. Det är en rätt hög kostnad av lycka för att kunna stress-spendera lite extra pengar på den lilla lediga tiden man har i ett sådant liv.

Så om man ska göra om exemplet ovan till en tanke om faktisk lycka så bör det se ut såhär:

Motiv: Att vara lycklig.
Definition: Att kunna göra vad jag vill här och nu.
För det måste jag lösa de problem som uppstår på vägen, och antalet tillvägagångssätt är oändligt.


Förstår man innebörden av ovanstående så hamnar pengar ofta utanför ens prioriteringar.
Det kan naturligtvis vara så att pengar är ett lämpligt tillvägagångssätt för just de ting som man önskar, men då är målet ändå tingen och inte pengarna.
Pengar kan lösa problem, men budskapet är att det ofta ställer till mer än det löser, utan att man ser det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

det sitter en djup sanningen i det du säger. En filosofi som finns kvar i många delar av världen men i väst har det blivit allt mer bortglömt. Ett tips är att läsa boken The monk who sold his ferrari skriven av Sharma! Sen hur pass mycket man vill anpassa beror på vilken sorts lycka man söker

Unknown sa...

Jag lämnar ännu ett boktips: FLOW av Mihály Csíkszentmihályi.

Sen vill jag gärna lista några av de saker jag behöver för att vara lycklig NU.

Vänner
Att folk i min närhet visar mig omtanke
Sysselsättnignar som känns meningsfulla
Utlopp för min kreativitet

Och du har rätt, inget av dessa kräver PENGAR. Men jag vill gärna fortsätta in lista:

Mat
Dryck
En hund (som även den vill ha mat)
Internet
Böcker
En bostad
osv.

Som du kanske redan märkt kräver alla ovanstående just PENGAR. Att införtjäna dessa likvida medel genom arbete skänker mig tillfredställelse eftersom mitt arbete upptar min tankeverksamhet och utmanar mig (dvs. det sätter mig i ett tillstånd av FLOW).

Sen gäller det ju bara att hitta rätt arbete, telefonförsäljare kanske inte är the shit... men att jobba som läkare i "läkare utan gränser" kanske ÄR the shit...

Eller att jobba på wallander... vem vet =)

Mike. sa...

@ Anonym. Tack för tipset.

@ tadetnulugnt. Absolut behovs ett minimum av pengar för att överleva, eftersom samhället är uppbyggt som det är. Dock är det just personens fokus som är det viktiga, vad personen mentalt ställer in sig på. Ställer man in sig på att jobba för läkare utan gränser så väljer man bort bl.a. "bemanningsläkare" där man kunde blivit miljonär, för att kunna hjälpa andra människor och få ut sin tillfredsställelse av det. Då är fokus inte pengarna trots att man är läkare, och det är starkt.

Förresten, böcker behövs nog inte om man har internet, speciellt efter googles bokskanning-satsning.

André AF sa...

Ordet lycka tycker jag överlag är ett ord som används alldeles för mycket. Att en gång ha uppnått de mål som gör en lycklig kommer enbart innebära att nya behov för lycka skapas. I människans strävan att uppnå sin lycka kommer denna att bli nedslagen av att för varje uppsatt mål som uppnåtts, så uppstår ett nytt eller ett missnöje med det man har.

Maslows behovspyramid beskriver detta på ett utmärkt sätt. En fattig människa i låt oss säga Indien tror att hon/han blir lycklig så fort vederbörande har fått mat för dagen. När detta uppnåtts så tror människan att nästa steg är att få ett hus över huvudet. När väl detta blivit uppnått så uppstår behovet av en partner för att få kärlek och i nästa steg ett välavlönat jobb så att personen i fråga kan köpa den nya TATA Nanon osv. Så här fortsätter det tills den dagen då personen dör utan att uppnå alla sina mål.

Därför är jag övertygad om att vi människor gör oss själva en björntjänst av att använda detta begrepp. Jag tycker ISTÄLLET att man skall använda sig av ordet "Nöjd med livet" och helt enkelt nöja sig med det. Detta är inte helt enkelt, men jag tror att utfallet i slutändan blir bättre av att ha fötterna å jorden.

Skicka en kommentar